It's not about the business plan that contributes to the MLM success, but it's the responsibility and commitment by the members in order to reach the sales/marketing target.
Another reason is the effective communcation with uplines and downlines. (short notices on changes are not acceptable)
Another common reason with MLM is again, human...We tend to be too much obsessed with the Business Plan rather than the product we sell. Thus, the product knowledge is still lacking behind due to thinking of how to get so much money based on the business plan. (again I'm not blaming the system, but people)
Unfortunately also, the original purpose of a business plan that promotes the conventional hardwork, patience, long term and reap profits later - is now loosing its popoularity with the :
a) drastic changes made in the original businessplan flow or strategy,
(you know..the rhetoric, hybrid system (either approved by the authorities or self-approved or self-modified by the 'super top uplines')
Please note that, binary is still binary, MLM is still MLM and single level is still single level. It just the choice that suits you that counts!
b) competition from the rhetoric/so-called e-commerce,
c) competition from the Get Rich Quick Scheme,
But the above (a)-(c) are really related to "How to take a shortcut to become rich" and this will make so many people attracted to 'money' (who wouldn't?) and tend to forget other good business/sales/marketing practices.
I'm not denying the fact of GENUINE ones but there are too much 'fakes' or 'doubtful' ones.
I'm sorry, some people might find my statement a bit offensive but I have taken almost 2 decades researching and involving myself in too many programmes and business plans to find out that the good ol' MLM (even single-level) is still the best.
Here's one of them (in Bahasa Malaysia)
http://www.geocities.com/nikzafri/qsale.htm (See Below)
As the saying goes "The old school is still the best school"
My experience dictates my belief in working both hard and smart = busy!
-------------------------------
1.0 Kepimpinan dan Pengurusan
Tema : Menentukan Matlamat dan Komitmen Diri
§ Mematuhi nilai-nilai murni perniagaan termasuk aspek undang-undang dan etika (seperti Akta Jualan Langsung untuk pelan perniagaan yang betul, Akta Insitusi Kewangan dan Perbankan (BAFIA) bagi perniagaan membabitkan pelaburan wang/tukaran mata wang asing, pengambilan deposit yang bersabit dengan Suruhanjaya Sekuriti, KPDNHEP/SSM, Akta Siber/Telekomunikasi & Multimedia bagi perniagaan menerusi internet/e-dagang - tertakluk pada syarat-syarat yang generik dsb)
§ Melaksanakannya pada keseluruhan aspek kerja
§ Mengetahui tugas masing-masing
§ Menangani amsalah secara bijaksana
§ Memiliki ilmu pengetahuan yang mencukupi
§ Mewakili ‘organisasi yang ditubuhkan sendiri’
§ Sentiasa belajar dan mengajar
§ Rasa bertanggungjawab dan akauntabiliti
§ Rasa pemilikan
2.0 Sistem Kualiti Diri
Tema : Sistem yang memastikan kepatuhan terhadap nilai-nilai murni perniagaan
§ Mempelajari sistem dari rakan yang telah berjaya
§ Mempunyai segala sumber yang mencukupi
§ Kaedah yang kena pada tempat dan masa
§ Membuat kajian yang mencukupi
§ Pelan Perniagaan yang paling sesuai dengan kemampuan diri
3.0 Semak Semula
Tema : Sebelum, Semasa dan Selepas Menjalankan Transaksi
§ Segala keperluan dipenuhi
§ Berpuas hati sebelum, semasa dan setelah transaksi
§ Penyelesaian bermasalah sebelum berlaku (introspective/collective brainstorming)
§ Keupayaan untuk mencapai dan meningkatkan sasaran secara berterusan
RANCANG - BUAT - PERIKSA - BERTINDAK (Plan-Do-Check-Act - PDCA)
4.0 Pelan Rekabentuk Perniagaan
Tema : Kawalan dan Rekabentuk Pelan Perniagaan
§ Menyalurkan maklumat secara konsisten sehingga ke peringkat yang paling bawah dan telus.
§ Mengukur keberkesanan pelan perniagaan
§ Memahami dan mempraktikkan pelan perniagaan
§ Mengukur tahap pencapaian pelan perniagaan dengan betul dan tepat
§ Sebaran perubahan/kelainan adalah hasil perbincangan bersama
§ Membandingkan keberkesanan sebarang perubahan dengan yang terdahulu.
5.0 Kawalan Dokumen, Data dan Rekod
Tema : Dokumen, Data dan Rekod
§ Contoh Dokumen – segala jenis borang termasuk sistem pemantauan penajaan, pendapatan dan jualan, baucar, kupon, risalah/katalog produk, dokumen akaun (spt. pesanan belian dsb) yang berkaitan
§ Contoh Data – Maklumat mengenai pelanggan/ahli/rakan kongsi, jumlah sasaran dsb.
§ Contoh Rekod – Produk yang paling laris (hi-traffic), Aduan, Komen dsb. yang berkaitan.
§ Mempunyai dokumen, data dan rekod terkini
§ Dokumen lama diasingkan (jika perlu dimusnah/dipulangkan kembali dsb.)
§ Penyimpanan yang bersistematik – indeks, no rujukan, kronologi mudah dicari, yang disah dan diluluskan dsb.
6.0 Pembelian
Tema : Kecukupan Spesifikasi dan Persediaan Diri
§ Mengetahui spesifikasi produk yang bakal dipromosi
§ Mengenali ahli/rakan kongsi dan pelanggan/pengguna
§ Membuka ruang interaksi antara satu sama lain seperti dialog dan pertanyaan
§ Mengelak sebarang ketidakpuasan hati
7.0 Pengenalan dan Kemudahan Carian
Tema : Mengenali Kawasan Anda
§ Mengetahui kawasan yang akan dibekalkan perkhidmatan – Contohnya kawasan A=Outlet A
§ Memastikan kecukupan produk yang dipesan
§ Mengenali dan mampu mencari produk yang dikehendaki dalam masa yang pantas, cekap dan ekonomik.
8.0 Kawalan Proses
Tema : Bekerja Mengikut Proses Yang Telah Ditentukan
§ Mengetahui cara dan kaedah yang sistematik – dimana perlu bermula dan dimana perlu diakhiri
§ Sentiasa merujuk kembali kepada dokumen, data dan rekod serta rakan kongsi/ahli yang lebih arif jika kurang memahami sesuatu perkara – jangan bertindak sendiri
9.0 Kawalan Masalah
Tema : Penyelesaian masalah secara bijaksana
§ Bertanggungjawab dan akauntabiliti ke atas sebarang masalah yang timbul.
§ Sebarang masalah yang timbul perlu diselesaikan dengan seberapa segera – tanpa bertangguh- bincang sesama ahli/rakan kongsi jika perlu.
§ Jika masalah dalaman selesai – masalah luar pasti selesai
No comments:
Post a Comment