Tuesday, March 28, 2023

PENCERAMAH TIDAK BERTAULIAH TELAH DERHAKA PADA RAJA-RAJA

Assalaamuálaikum wbr.
Beberapa penceramah (ada yang terkenal) walaupun tidak mendapat tauliah dengan beraninya melanggar titah Duli-Duli YMM Raja-Raja Melayu. Mereka teruskan ceramah dengan alasan tidak ada unsur politik tetapi hanya mengajar agama.
Ada pula yang jahil menyokong dan menempelak perkara ini sebagai sistem feudal (yang mana secara sinis ditujukan kepada sistem beraja) Dengan beraninya seolah-olah mencabar pihak Istana dan parti-parti politik supaya tidak masuk campur dalam urusan ini.
Pada saya, mereka yang melanggar (termasuk menghasut untuk melanggar) titah KDYMM Raja-Raja Melayu adalah golongan penderhaka tidak kira penceramah dari parti siasah mana yang mereka wakili. Jika kita boleh patuh dengan :
a) penetapan puasa oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja setelah mendapat perkenan Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu
atau
b) menerima titah KDYMM SPB YDP Agong dengan sokongan Raja-Raja Melayu bagi parti yang mendapat majoriti untuk memerintah negara,
Kenapa dalam hal tauliah, golongan ini memilih pula untuk menolak titah? Terdapat sesetengah penceramah dengan beraninya menempelak Raja-Raja Melayu dalam ceramah mereka tanpa sebarang provokasi. Adakah ini contoh uswatun hasanah yang hendak kita tunjukkan kepada pendengar dan pengikut kita?
Janganlah sampai Duli-Duli YMM Raja-Raja Melayu sendiri yang selama ini banyak bersabar - mengambil tindakan tegas menggunakan kuasa eksekutif mereka untuk menitahkan penceramah-penceramah ini ditangkap, didenda dan dipenjarakan. Atau menghasut pengikut supaya menghalang pihak berkuasa dengan melakukan kekerasan supaya penceramah ini tidak ditangkap?
Melanggar titah Raja-Raja adalah satu kesalahan yang sangat berat. Kita yang mengaku Melayu beragama Islam tidak diajar untuk menderhaka kepada Raja-Raja.
Saya memuji DYMM Sultan Johor yang memberikan amaran keras kepada AJK Masjid jika memberi laluan kepada penceramah yang tidak mendapat tauliah Majlis Agama Islam Negeri Johor di mana AJK-AJK Masjid akan dipecat bagi menjaga kemurnian aqidah Ahlus Sunnah wal Jamaah.
Wassalaamuálaikum wbr.

Sunday, March 26, 2023

MASALAH IBU TUNGGAL MENERIMA BANTUAN DARI GEREJA DAN DAKWAAN LEMBAGA ZAKAT TIDAK PERNAH MEMBERIKAN BANTUAN

 



Walaupun video ini video lama, pada pendapat saya, masalah seperti ini juga timbul disebabkan oleh banyak perkara yang mungkin kita terlepas pandang.  Ianya perlu dilihat dari banyak aspek - mengikut pengalaman : 

a) Ada asnaf yang buta huruf dan terpaksa dibantu pengisian borang permohonan serta mencari lampiran yang perlu, (saya ikut membantu secara sukarela tanpa mengenakan sebarang bayaran tidak kira bangsa atau agama - dan Alhamdulillah samada permohonan JKM, bantuan B40 termasuk Lembaga Zakat telah meluluskannya) Cuma yang jadi masalah, ialah untuk mendapatkan pengesahan tempoh mastautin atau pengesahan penghulu/ketua kampung atau wakil rakyat dll, kadangkala sukar kerana kesibukan mereka dengan urusan)

b) Ada asnaf yang tidak mempunyai akses kepada internet jauh sekali tahu menggunakan email atau membuat permohonan secara talian (masalah ini rasanya perlu diambilkira kerana tanpa akses kepada internet akan menyukarkan mereka memahami prosedur yang ditetapkan. Walaupun kerajaan sedang berusaha memastikan liputan internet di kawasan-kawasan tertentu, namun pendidikan asas menggunakan internet juga perlu diambilkira)

c) Ada asnaf yang baru hendak mendaftar, tidak ada duit tambang; jangankan ke Lembaga Zakat/Baitulmal, nak ke masjid pun tak lepas, (saya kadangkala membantu mereka tanpa mengenakan apa-apa bayaran untuk belanja tambang/kad touch and go dan kadangkala menghantar sendiri mereka ke Lembaga Zakat/masjid berdekatan)

d) Ada yang baru termasuk dalam golongan asnaf kerana kehilangan punca pendapatan dan mungkin terasa malu untuk memohon bantuan dari mana-mana pihak. (yang ini juga perlu dikenalpasti) Asnaf jenis ini boleh dikatakan "asnaf sementara" dan boleh dibantu sehingga mereka kembali mendapat pekerjaan atau menjalankan perniagaan. Ini juga memerlukan banyak agensi dan tidak semata-mata Lembaga Zakat,

Masalah bantuan dari gereja kepada orang Islam, pada saya, tidaklah menjadi satu masalah kerana ianya berdasarkan faktor kemanusiaan dan  asalkan tidak mengganggu gugat aqidah si penerima. Namun, ianya berpotensi mencetuskan sangkaan buruk orang ramai yang tidak menyiasat terlebih dahulu dan terus "membantai" Lembaga Zakat. Apapun, saya harap Lembaga Zakat tidaklah mengambil apa-apa tindakan perundangan samada kepada NGO berkenaan mahupun asnaf yang membuat dakwaan.

Seperkara lagi, pihak ketiga yang membantu asnaf kadangkala ada niat lain, mungkin ingin mendapatkan sedikit habuan dari bantuan Lembaga Zakat. Ada yang mengambil bayaran terlebih dahulu dan terus hilang atau meminta lebih bayaran dari asnaf.

Ini yang sukar nak dikawal kecuali jika asnaf berkenaan tahu haknya dan boleh melaporkan kepada pihak berwajib.

Mengenai masjid pula, saya ada mendengar khabar bahawa pihak pengurusan masjid kadang-kadang meletakkan syarat seperti, penerima perlu berdaftar sebagai kariah terlebih dahulu. Ada juga khabar segelintir sehingga menyindir asnaf kerana tidak datang ke masjid. selain dari khabar unsur politik diambilkira sebelum memberikan bantuan. Jika dakwaan-dakwaan ini benar, satu sikap yang perlu dielakkan samasekali. Ada di antara asnaf yang terpaksa berpindah randah kerana kegagalan membayar sewa rumah dan apabila mereka ke tempat baharu, sukar pada mereka untuk berdaftar pula sebagai kariah di kawasan baru.

Apa yang saya cuba ketengahkan di sini ialah pihak pengurusan masjid perlu lebih proaktif mendekati masyarakat dengan lebih banyak turun ke padang. Walaupun saya sedar, LZ, JKM dll ada turun ke padang, mungkin mereka perlu lebih banyak usaha untuk melakukan sesi penerangan dengan bantuan penghulu/ketua kampung dll. Pihak kejiranan juga perlu mengambiltahu apa yang berlaku di sekitar mereka dan memberikan input terus kepada LZ atau menerusi NGO atau penghulu/ketua kampung.

Ini pendapat dhaif dari saya berdasarkan pengalaman saya sendiri.


QUOTE FOR THE DAY - BAILOUTS AND SHARES BUYBACK ARE NOT HELPING THE PEOPLE

 When bailouts happen or corporate loans being approved with low interest rates and restructured, I think the money is intended to boost the economy by building more infrastructures and/or ease unemployment problems.

Instead; the "money" is used to buyback own shares/stocks to stabilize the price (by the "corporate borrowers"). As a result we see : two shoot ups - (1) corporate debts, (2) stock market price.
While this can being applauded, one thing remain constant, this "glory" happened while so many people including graduates are still unemployed.
Although share buybacks is legal, yet, it does not contribute to the people.
And yes, providing stimulus may be a good thing, but to those who are able to work - to have them employed is far more better.
Basics : When money is overflowing, the goods are lesser and higher in price, inflation will happen. (or is it happening?)
I hope this will not be a trend in Malaysia but I do see signs.

Friday, March 24, 2023

FINAL PART - ANTI BRIBERY MANAGEMENT SYSTEM - Nik Zafri

 (ABMS = ISO 37001)

7.0 Continual Improvement

Nonconformity and corrective action

When a nonconformity (NC) occurs (usually issued via a Corrective Action Request (CAR), take quick action, control and correct. 

Some NC can result in dire consequences such as OSH or Environmental issues that maybe fatal or cause damage to assets. Most safety issues are either related to ignorance or bribery. (Fatal dan Damage may be relevant to RISK MANAGEMENT, thus review the risk register to find out if the risk has been addressed and mitigated or the risk could be a new one)

(NC can sometimes repetitive in different places. It's advised that auditors should issue 1 CAR for same NC but state the occurrence at different locations)

Find out the root cause (s) of the NC. Root Cause is NOT a personal blaming platform. It should be more related to the process itself.

The idea of corrective action is not merely repairing the system or machine or devices, it is important to improve the process where similar NC may happen at other places as well. This is where preventive measures need to be taken which may include review of effectiveness and changes to the ABMS.

Corrective Action - shall be appropriate to the effects of non-conformities. Looking back at root cause and evidences may help in determining the right corrective action. It is imperative that auditors NOT to depend on pictorial evidence but to visit on a "before" and "after" the NC to verify the photos and action taken (including follow-up actions) accordingly by the auditee.

For auditors, the effectiveness of the corrective action can only be seen in the next audit. My advise that auditors should also look into the bribery risk register and relevant random inspection records where necessary. (in the next audit, the auditor should note the effectiveness of the last audited corrective action by looking into further evidence afterwards as well)

Continual improvement is to determine suitability, adequacy and effectiveness of the anti-bribery management system.

This improvement could be the follow up actions from :

a) Changes in statutory and legal requirements,

b) Results of the Management Review,

c) changes in the ABMS itself,

d) internally proposed 

Saturday, March 04, 2023

ANTI-BRIBERY MANAGEMENT SYSTEM - PART 8 - Nik Zafri

 (ABMS = ISO 37001)

6.0 Performance Evaluation

  • Monitoring - what has been established, implemented, impose control (e.g. revision, issue, superseded etc)
  • Measurement - assess (audit/inspection) on benchmark, target
  • Analysis  - statistics on e.g. department vs non-conformance, project vs non-conformance etc.
  • Evaluation - against effectiveness of ABMS 

a) What to be monitored/measured
b) Person responsible 
c) Method with expected/actual results
d) timeframe/cut-off period
e) results of monitoring and measurement - analysed/evaluated (usually in Management Review)
f) reporting flow

Documented information required as evidence (records/forms/checklists duly filled)

Procedure is present for guide.

Internal audit is much the same clause as ISO 9000/14000/45000 etc. (differences are - anti-bribery details are defined in this clause)

- conduct at planned intervals (set a cut-off period/timeframe/frequencye.g. every 6 months = 1 Internal Audit or every 1 fiscal year = 1 or 2 Internal Audit (1 every 6 months)

- to comply and conform to the law and ABMS - as far as is practicable to the organization (custom) - not all elements/criterions fit the organization (justify why such element are skipped with evidence)

- effectively implemented and maintained.

should there be many locations or projects/sites - then arrangement to be made by at least the HQ to be audited and - should there be many locations or projects/sites - then arrangement to be made by at least the HQ to be audited and 2-3 ongoing projects (sampling) of different nature/trades (sampling per 5 projects) (as the projects may have a different team members)

- define audit criteria and scope and select competent auditors, 

- conduct audit with objectivity and impartiality - either independent function/management representative, the function (critical department/unit) involved in anti-bribery, 3rd party etc.

- report the audit - top management/governing body

- compliance and documented evidence

- audit program/results

Audit shall be reasonable, proportionate and risk based (well-balanced between the 3 aspects), 

Procedures shall be referred to ascertain any suspected or actual bribery, violation of policy or ABMS, failure of business associates (including consultant, supplier, vendor, contractor, sub-contractor) determine weakness or improvement

No auditor shall audit his/her own work. (this include his own unit or department - it must be cross-department/unit)

Management review

Top management shall review ABMS at planned intervals (every 6 months - 1 Management Review (MRM) or every fiscal year - 1 or 2 MRMs), determine suitability/adequacy/effectiveness.

MRM to consider : previous MRM, changes in external/internal issues, performance - non-conformities/corrective actions, monitoring/measurement results, audit results, bribery reports,investigation, risks and mitigation and continual improvement (if any) as output. (If ABMS requires no improvement, then maintain it and don't repair it unnecessarily)

MRM results to be reported to governing body (if any) and retain documented information/evidence.

Governing body (if any) shall review the ABMS for further action (investigation) if any by anti-bribery compliance function. Anti-bribery compliance function shall assess to ensure that AMBS is adequate, implemented and effective including investigations/audit results to be reported to Governing body.

The organization may also use business associate (3rd party is recommended) to assist in the review. (This will usually happen when results are inadequate or found dissatisfactory due to lack of substantial evidence)